e-Paperiset aikataulunäytöt vaativiin olosuhteisiin

Toteutamme aikataulu- ja opastenäyttöratkaisut tyylikkäästi ja energiatehokkaasti. Suurin kohderyhmämme on julkinen joukkoliikenne.

Lahden seudun liikenne

Lahden Seudun Liikenteen (LSL) sähköiset aikataulunäytöt (LCD) kauppakeskus Trion edustalla olivat tulleet käyttöikänsä loppuun. Jo pitkään aikataulunäyttöjä LSL:lle huoltanut Sx3-Group Oy ehdotti näyttöjen korvaajiksi kansainvälisillä messuilla paljon esillä olleita e-Paperisia näyttölaitteita. Asiaa tutkittuaan LSL päätyi kokeilemaan e-Paperinäyttöjä pilottiprojektissa. Näyttöjen pienen energiankulutuksen takia pilottiprojekti sopi hyvin Lahden ympäristöpääkaupunki vuoteen.
Pilottiprojektissa hankittiin kaksi 32” e-Paperinäyttöä ja niille aurinkopaneelit. Projektissa haluttiin selvittää, kuinka e-Paperi toimii Suomen olosuhteissa. Kuinka teknologian lupaukset hyvästä näkyvyydestä, pakkaskestoisuudesta, lämmönkestävyydestä ja pienestä energian kulutuksesta toteutuvat? Aurinkopaneelien ja akkujen avulla selvitettäisiin, riittävätkö aurinkopaneelit ainoaksi energialähteeksi e-Paperinäytöille.
Lisäksi kiinnosti itse liikenneinformaation toimituksen toimivuus pilvipalvelusta ja tietojen oikeellisuus. e-Paperinäyttöjen taustajärjestelmänä (CMS) käytetään Papercastin taustajärjestelmää. Lahden paikallisliikenteessä oli siirtymä staattisesta aikataulutiedosta realiaikaiseen liikennetietoon juuri viimeisessä vaiheessa. Reaaliaikatietoa käytetään myös LSL:n reittioppaassa. Papercastin taustajärjestelmään laitettiin staattiset kausiaikataulut pohjatiedoiksi, jotka korvautuvat reaaliaikatiedoilla, kun ne autoista saatiin järjestelmään. Nykyisin Lahdessa toimitaan kaikilla linjoilla reaaliaikatiedoilla. e-Paperipysäkeillä näytetään varsin tarkka arvio bussin saapumisesta pysäkille. Se lasketaan pilvipalvelussa reaaliaikatiedon perusteella. Tarkentamisessa käytetään koneoppimista aiemmista vuoroista.
Pilottia varten näyttöjen toimituksiin lisättiin ohjaus- ja mittausautomatiikka, mikä perustuu Siemensin pienoislogiikkaan. Järjestelyn avulla pystytään etänä vaihtamaan energialähdettä, jolla e-Paperinäytön akkua ladataan. Latausenergia saadaan, joko aurinkopaneelista tai kiinteän sähköverkon puolelta. On mahdollista myös ohittaa akkukäyttö kokonaan ja ottaa energia suoraan sähköverkosta. Tietoa saadaan akun purkautumisesta eri lämpötiloissa, varauksen pysymisestä, latausajoista, jne. Uusia testiohjelmia voidaan ohjelmoida toimistolla, lähettää ne etänä logiikoille ja seurata tuloksia. Tietoa on karttunut melkoisesti jo ensimmäisen vuoden aikana.
Pilottiprojektin näytöt ovat toimineet moitteettomasti koko pilottijakson ajan. Varsinaisia näytöistä johtuvia vikakäyntejä ei näyttöjen luokse ole jouduttu tekemään, tarkastuskäyntejä ja esittelykäyntejä kyllä jonkin verran. Myös on huomattu, että talviaikaan aurinkopaneelien energiantuotanto pienenee huomattavasti, jos paneelin päällä on viisi senttiä lunta. Puhdistus aurinkopaneelille kannattaa hoitaa lumisateiden jälkeen.
LSL on jo pilotin aikana lisännyt e-Paperinäyttöjä pysäkeillään. Kauppatorin Aleksanterinkadun puoleisella reunalla on 32” e-Paperinäytöt ja Vapaudenkadun puoleiselle pysäkille asennettiin 13.3” pysäkkinäyttö LSL:n värityksellä.
Maria Niemi, joukkoliikennesuunnittelija, LSL
”Ympäristöystävälliset Papercast-e-paperinäytöt luovat positiivista kuvaa joukkoliikenteestä ja sopivat täydellisesti kaupunkiin, jossa kestävä kehitys otetaan huomioon kaikessa toiminnassa.
Näyttöjen sisällön ja näkymän joustavuus sekä monipuolisuus ovat hyödyllisiä ominaisuuksia, joilla voidaan optimoida näyttö palvelemaan parhaiten matkustajia kullakin pysäkillä todellisen tarpeen ja näytön sijoituksen mukaan. Olemme olleet kokeiluun erittäin tyytyväisiä ja yhteistyö kaikkien osapuolten kanssa on ollut toimivaa ja aktiivista.”

Lue lisää referensseistämme

Papercast
LSL